Lieke - Australië en Nieuw-Zeeland 2015/2016

National park rond darwin

De 27ste ontmoet ik twee mensen, Christine en Thomas om met hun de volgende drie dagen door te brengen in de national parks rond Darwin. Op de planning staat een vroege start op 28ste naar Kakadu national park. Hier brengen we 1,5 dag door. De eerste dag rijden we bijna 200 km erheen en hebben lunch bij Jabiru. Als eerste gaan we het noorden van het park bekijken. Eigenlijk is het meer een 4wd park dan een 2wd, ,aar een 4wd is heel duur om te huren en de meeste routes ervoor zijn afgesloten. In het noorden doen we een wandeling langs verschillende tekeningen van aborginals en een uitzochtpunt met 360 graden uitzicht in Ubirr. Daarna rijden we door naar de Cahills crossing om daar wilde krokodillen te spotten. Helaas zijn we te vroeg in het seizoen om ze echt actief te zien, maar toch twee in het water gespot. Na de actieve middag rijden we door naar Burdulda om daar de nacht door te brengen. Helaas een camping met veel muggen dus een vroege nacht en vele bulten verder.

De zondagochtend brengen we door bij verschillende uitzichtpunten met een korte wandeling, Marrai Lookout, Gungurul, Bukbukluk. Daarnaast wilde nog naar Yellow waters, maar dat was afgesloten dus zijn we naar het Wareadjan aboriginal cultural museum geweest. Je leert hier veel over de omgeving en wat je ziet. Je begint de dieren die je ziet te herkenen en de verschillende plant, soms toch handig zo'n centre. We besluiten nadat we bijna alles hebben gezien wat 2wd is, door te rijden aar Katherina. Net voor Katherina kan je naar de Edith falls toe. Helaas was de wandeling te lang om te doen bij de watervals, dus maar lekker genoten van het water. We wilde namelijk eind van de dag bij Mataranka eindigen, dus nog een goede 150 km rijden. We brengen de nacht door op een camping in Elsey national park. In dit park zijn verschillende warm waterbronnen te vinden en de camping ligt dan ook direct aan een van de waterbronnen. We besluiten snel de tent op te zetten en dan een duik te nemen. Daarna eten en lekekr een koud biertje drinken onder het genoten van een bandtje bij de camping.

Maandag besluiten we de dag te beginnen met een wandeling in Elsey national park. We denken dat de wandeling iets van een half uurtje duurt, maar uiteindelijk wandelen we 1,5 uur. We wandelen langs de rivier en doen een botanic walk waarbij de planten en dieren kan zien waar je in het cultural centre informatie over heb gehad. Na de wandeling rijden we door naar de andere kant van Elsey national park om daar te zwemme in Bitter springs. Hier heb een kleine stroming in een warm waterbron en je zwemt dan ook een weg en wandeld terug. Na dit national gezien te hebben rijden we weer naar Katherina om daar het national park Katherina Gorge te bekijken. Helaas is het al bijna 2 uur als we daar aankomen en moeten we vandaag weer terug zijn in Darwin, dus niet echt veel tijd. We zijn daarnaast ook te laat om nog een boottocht te doendsdan maar een wandeling. Keuze uit een 8,5 of 5 km. 8,5 km is een beetje te lang dus besluiten de 5 km te doen. Boven aan de berg heb je een mooi uitzicht op de gorge en je wandeld terug via een bos. Wat zou ik graag verder gewandeld hebben, maar helaas geen tijd hiervoor. We rijden daarna in een stuk terug naar Darwin om daar Christine te droppen op de luchthaven. Morgen gaan ik en Thomas door naar Lichtfield en dan zitten de national parks er al weer op voor mij. Nog maar 5 hele dagen in Australie.

Thomas en ik gaan met zijn twee vanaf de luchthaven naar de stad om een hostel te vinden, beide denken we dit is toch best duur en we besluiten dan ook om op een gratis kampimg vlak bij het park te gaan staan. Ondertussem wel al twaalf uur snachts en dan je temt opzetten en lekker slapen. Morgen een vroege dag en we staan dan ook rond half acht op en zijn om negen uur in het park. We starten bij de termietenbergen. Door naar de Florence falls. Hier wandelen we naar het uitzichtpunt en nemen een duik onder de waterval. Een australische vrouw die hier vaak komt, vertelt ons dat een andere weg terug veel mooier is, dus starten we de wandelen van 1,5 km terug. Mooie afwisseling en beter de trappen op- en aflopen. Daarna gaan we door naa Buley Rockholes, een waterval met verschillende diepen poelen. Je kan hier lekker in de korte watervallen zitten en genieten van de watervalmassage. Een goede plek om toch ff langer door te brengen. We starten in de late ochtend een wandeling naar Tolmer Falls, helaas is de lookout gesloten, maar als je over het hek heen klimt kan je toch nog best veel zien. Lunch hebben we bij de meest bezochte watervallen, de Wangi falls. Hier starten we na de lunch met een wandeling om niet direct te gaan zwemmen. De wandeling brengt je naar de bovenkant van de waterval en wandelt ernaast terug. Een snelle duik en dan wilde we gaan zwemmen in Walker Creek, maar helaas was dit punt niet echt mooi. We gaan dus snel terug naar Cascades om daar 1,5 km te wandelen naar een zwempool. In de avond willen we de zonsondergang bekijken bij Florence falls, maar helaas was de dit njet een goede spot, dus maar door gereden naar de termietenhopen en daar kon je het goed zien. S avonds op een gratis camping verbleven en morgen op naar darwin.