Lieke - Australië en Nieuw-Zeeland 2015/2016

Karjini tot Darwin

Vandaag beginnen we aan de laatste dag van het Karjini national park, zie vorige verhaal voor de overige dag. We eindigen met het meest populaire deel, maar wel een deel dat er goed is voor fotografie en ook weer voor zwemmen. We wandelen een vierde graads route naar beneden om vervolgens over rotsen klauteren, die nat kunnen zijn door te gaan naar de Circulair pool, deze pool is een cirkel vandaar de naam. Een gelieve plek voor het springen in water en het maken van fotos. Daarna wandelen we 2 km door naar via een redelijk makkelijk pad naar een waterval. Soms heb je tussendoor toch wel hele natte stenen en sta je soms bijna helemaal in het water. Ja Lieke zelfs tot meer dan haar enkels door het uitglijden op een van de rotsen, gelukkig was het water niet diep. Daarna wandelen we door naar de Fern pool, waar de rest wat zwemt en ik met een paar Australiers aan de praat raak. Daarna wandelen we rustig terug en genieten ondertussen van onze lunch bij de watervallen. We rijden een stukje door na de wandeling, alvast in de richting van port Hedland. We kamperen op een gratis kamping met lookout. Je kijkt hier uit op de bergen met in het midden de snelweg. De zonsondergang valt hier precies tussen de twee bergen op de weg om het plaatsje compleet te maken.

De volgende morgen rijden we dan ook de snelweg die we zien, die toch wel het eerste stuk erg mooi is. Dit stuk loopt nog door het national park, het gedeelte wat er niet doorheen loopt is erg vlak en met her en der een struik begroeit. Op het einde zijn er weer wat meer struiken en bomen te zien, maar je ziet toch wel voornamelijk rood zand en alles bedekt in rood zand. Aangekomen in Port Hedland doen we boodschappen en een korte wandeling op het strand waarbij je toch wel heel veel green turtles kan zien. We besluiten dan ook 16 en 17de in de stad te blijven en een paar relax dagen te hebben. Via een locale vissersman komen we erachten dat port Hedland een mooi pool heeft, genaamd Pretty pool. We brengen de twee dagen dan ook hier door beetje zwemmen, beetje lezen, beetje niks, gewoon ff lekker iets anders dan wandelen of in de auto zitten.

De 18de is dan ook weer een auto dag, waarbij we vanaf Port Hedland richting Broome gaan rijden. Onderweg maken we een stop bij de 80mile beach en doen hier een zwem. De dag eindig op een camping rond de 200 km voor Broome.

De 19de rijden we rond de lunch Broome in. We gaan langs bij de supermarket voor een lunch en genieten daarna van Chinatown met een lekkere chai latte. Na eerste beetje verkennen slapen we op een camping net buiten Beoome. Van de 20ste slapen we drie nachten op een echte camping met douches en toiletten. Op zich relaxt, maar je mist zo wel de plekken met de mooie uitzichten. Op vrijdagochtend zijn Jonas en ik gaan vissen, want ja Broome is een echte vissersstad. Helaas vangen we alleen een vis waarvan we geen idee hebben wat het is, dus gooien het maar weer terug in het water. De middag brengen we door op de camping met de was en allerlei andere onnozele bezigheden. Maar de beach vlakbij de camping, Cable beach, is beroemd om de zonsondergang en gaan dan ook lekker met onze vis en chips de zonsondergang op het strand bekijken. Inderdaad een van de mooiere zonsondergang, omdat het eb is, ontstaam er allemaal holen met water waarin de zonsondergang wordt gereflecteerd, wat een schitterend beeld opleverd.

Zaterdag gaan we eerst s morgens lekker zwemmen in het zwembad en als iedereen klaar is, zwemmen op het strand. In late ochtend besluiten we de market te gaan bezoeken en in de avond bekijken we de speedway. De regels van een speedway zijn ons niet echt duidelijk geworden, maar het was leuk om te zien: de rondvliegende modder, de snelle wagens, spannende duels, de over de kop vliegende auto, de brandende auto en o ja, het voelt alsof je naar echte mariokart zit te kijken.

Zondag heel vroeg staan Jonas en ik op om nog een dag te gaan vissen. Vandaag proberen een techniek die we vrijdag van een lokale man gehoord hebben. Probeer met de inktvis kleine visjes te vangen en van met behulp van de kleine visjes de grotere. We beginnen dan ook met het vangen van kleine visjes. Na een paar hiervan gaan we voor de grotere en hebben dan ook na een paar minuten al geluk en vangen drie grote vissen achter elkaar. Een paar uurtjes later vangen we ook de vierde vis. De soorten vis die je hier kan vangen zijn Queenfish en gold travelly, waarvan de laatst echt lekker is om te eten. Als lunch eten we dan ook de gevangen vis. In de avond besluiten Christina en ik de staircase of the moon the gaan bekijken, helaas vanwege regen was het niet te zien of moest je echt uren wachten op dezelfde plek om dan voor een paar minuten het te kunnem zien. We besluiten om dan naar de dinosaur prints te gaan, we rijden in het donker naar het punt. Vanaf daar kan je naar het strand wandelen en de prints zien met eb. Wij vinden in het donker niet de weg naar het strand dus klimmen via de klif naar beneden en wandelen een deel op het strand. Helaas vinden we de prints niet en besluiten vanwege het donker en dat wij de enige twee hier zijn toch maar terug te lopen en niet verder te gaan. Toch een leuk avontuur ondanks we de prints niet gezien hebben.

Maandag besluiten eerst nog van het strand in Broome te genieten voor we bijna 1900 m in drie dagen naar Darwin gaan rijden. Helaas is deze ervaring niet echt een leuke voor mij. Er komt een hoge golf aan die iedereen hard raakt, mij zelfs zo hard dat ik hierdoor mijn rug gekneust. Niet echt het fijnste idee om dan drie dagen in een auto te zitten. Ik ben dan ook niet echt behulpzaam de rest van de dag en lig eigenlijk elk moment dat we uit de auto zijn plat van de pijn, maar ja je wilt je reizen er ook niet door verpesten. In de drie dagen doen we niet echt veel, soms stoppen voor een mooi uitzicht of om benzine te tanken, maar dat is het ook wel zo'n beetje. Dus eigenlijk best saai, maar vanwege mijn rug alles goed kunnen zien. Het is niet echt mogelijk om lang te lezen als je je boek steeds omhoog moet houden of om je reisblog te schrijven.

Op de 26ste komen we aan in Darwin. We doen veel organisatie dingen, zoals de auto leegmaken, laatste dingen halen, inchecken in hostel en natuurlijk een douche nemen na 3 dagen geen douche gehad te hebben. In de avond is er een market in Darwin op Mindil beach. We bekijken hier de sunset en kletsen lekker. Daarna besluiten we wat te gaan eten op de market en ik geniet dan ook volop van een Vietnames curry met vlees en zoete aardappel. Behalve eten is erop de market veel onzin te koop, net als op elke market.

De 27ste is het Christina haar verjaardag en dit begint in de ochtend al met het voorbereiden van ballonen en een taart met Jonas. We hebben dan ook taart als ontbijt. Daarna spreek ik af met twee mogelijk reismaatjes naar de national parks. In de middag hebben we met zijn alle een late lunch in een Irish pub naast ons hostel. Sinds een tijdje dat ik weer vlees heb, een lekkere open steak sandwich. Daarna pak ik mijn tas in en spulletje voor Christina uitzoeken. Nog ff een duik in het zwembad en dan de laatste avondmaal met zijn alle met als toetje een ijsje. Na het eten besluiten een feestje te gaan bouwen in het park, gezellig met zijn vieren. Super leuk, rond 12 uur besluit de rest npg uit te gaan, maar helaas morgen vroeg op en nog steeds last van mijn rug, maar er wachten drie leuke dagen op me.