Lieke - Australië en Nieuw-Zeeland 2015/2016

Cattle station, emu park, airlie beach en whitsundays

Vandaag vertrekken we laat uit Noosa om naar Cattle station te gaan. Cattle station is de grootste farm van australie. We starten met een korte busrit en gaan dan over op de trein voor 8 uur. Na een tijdje gaat de trein toch wel vervelen, je hebt geen zin meer om een boek te lezen, klaar met schrijven van je reisblog, kaartspelletjes gespeeld en wel genoeg naar buiten gekeken. Dan maar domme groepspelletjes spelen en kletsen met mensen om de trein toch maar door te komen. Gelukkig is dit de langste treinreis van mijn oostkustavontuur. Kan nog niet zegen van heel australie, want weet nog niet of ik vaker een trein ga nemen die zo lang duurt. Om half tien s avonds worden we dan opgehaald bij het treinstation en rijden nog bijna 45 min naar de farm. Daar worden we verwelkomt met een heerlijke australische farm stoofpot van rund met aardappelen en bierbrood (niet zoals wij die in nederland kennen, maar combinatie van gist, bloem en bier). Dan na het eten toch maar gelijk naar bed, slapen in een swag onder de sterren. Als je je niet voorbereidheid is de nacht in australie toch wel koud buiten in een swag, soort eenpersoonstentje.

De ochtend op cattle station wordt gebruikt om ons de dieren te laten voeren. Daarna krijgen wij een uitgebreid ontbijt en doen een wandeling over de farm waarbij we veel vlinders zien. Aborigonals geloven dat ze na de dood een vlinder worden. Na deze wandeling rijden we door naar emu park en brengen hier de dag door tot we om tien uur worden weggebracht voor de nachttrein. Tussen door maken we een wandeling naar het Bluff point, waarbij je schilpadden in het water kan zien en als je helemaal bovenaan bent heb je een 360 graden uitzicht over de omgeving. Je zit ongeveer 40 min rijden van de farm waar we geslapen hebben, maar je kan deze vanaf het lookout point zien. Een van de mooier wandelingen die deden eb me ook deed denken aan nieuw zeeland qua uitzichten. Na de bbq met de groep, besluiten Joyce, Marjolein (nederlands meisje die ook met loka reist) en ik een ijsje te gaan eten in de stad. Bijna de hele stad is al dicht, maar leuk bakkertje is open. Helaas geen ijs, maar hebben allemaal een grote muffin met op de achtergrond live muziek. Lekker met elkaar kletsen en genieten van mijn frambozen, witte chocolade muffin. Wat kan je genieten van dat als je het al heel lang niet gehad heb. Als we terugkomen spelen we kaartspelletjes om de tijd te doden en hebben om 12 uur s nachts de trein, die eindelijk aankomt na vertraging te hebben. De volgende morgen komen we dan om half zeven aan met de trein en dan een busrit van 20 min naar Arlie Beach.

De nachttrein is toch wel beter dan de nachtbus qua comfort, maar toch nog steeds niet ideaal. Zeker niet als je toevallig snurkende mensen, huilende baby's, telefoneren mensen of mensen die de hele tijd naar de wc gaan in je coupe heb. Dan ook vroeg wakker en weinig slaap.

S morgens om zeven uur komen we na de nachttrein aan in Airlie Beach. Gelukkig kunnen we gelijk inchecken en nemen een douchen. Daarna besluiten we de dag te beginnen met de zaterdagmorgen met de zaterdagmarkt. Op de markt besluiten we ons eens lekker te verwennen. We nemen dan ook beide een masage van een half uurtje. Lekker genieten daarna van lossere spieren in de lagoon in Airlie Beach. In de zee kan je vanaf Airlie Beach tot en met Cairns niet vrij in de zee zwemmen rond deze tijd van het jaar zonder een speciaal stingersuit. Stingers zijn een soort kwallen die je prikken en waarvan je erg ziek wordt. Hierdoor komen alle mensen om te zwemmen naar de lagoon in Airlie Beach. In de avond maar ff bijslapen na toch wel twee hele korte nachten.

Op zondag 24 januari doen we in de ochtend rustig aan en rond half een gaan we liften naar able point marina. Na de vierde auto was een man zo vriendelijk ons hier af te zetten. Scheelt toch weer half uur lopen met een hoop drinken en dus extra kilo's. Om half twee stappen we onze boot, de condor op, na het afgeven van onze schoenen. Voor twee dagen en twee nachten zitten we vast aan deze boot en de mensen. Gezellige mensen op de boot. We starten met een groep met de zeilen ophijzen. De jongens hijzen het grootzeil eerst en de meiden draaien aan de katrollen om het touw netjes weg te werken. Daarna wordt de fok gehezen. Meteen volle wind in de zeilen op naar ravens cove om daar te snorkelen. Het rif waarboven we snorkelen, maakt al onderdeel uit van het great barrier reef. We zien dan ook al veel kleurrijk koraal en vele soorten vis. Na iets van een half uur gesnorkeld te hebben, ga we weer terug naar de boot. Hier worden we verwelkomt met thee, koffie en koekjes. Na wat opgedroogd te zijn, krijgen we ook nog een snack, groente en crackers met humus. Lekker smullen, want ja als je pas laat eet heb je best wel honger. S avonds op boot gechilled.

De volgende morgen staan we al rond zes uur op. Het ontbijt wordt dan ook om half zeven geserveerd. We varen het eerste stuk door naar de plek om wandeling te maken met uitzicht op whitsundays heaven beach. Helaas niet zo zonnig, dus de fotos zijn niet zoals je altijd op ansichtkaarten zien, maar dan moet je ook uren bezig zijn. Helaas daar geen tijd voor over. Na het lookout point gaan we naar whitsundays heaven beach zelf toe. Als je aan komt lopen zie je meteen hoe wit het zand zelf is. Geprobeerd zo mooie ansichtkaart foto te maken, helaas zat het weer niet echt mee. Maar toch mooie fotos kunnen maken. Na 2 uurtjes op dit strand gaan we weer terug naar de boot en hebben hier lunch en varen dan een stukje verder. Na ongeveer een uurtje stoppen we om nog een snorkelingtrip te maken en sommige gaan duiken. Wij besluiten om alleen te gaan snorkelen. Tijdens de snorkeltrip spotten we mooie plekken koraal en zien we vele soorten vissen. Daarnaast zien we ook een zeester en meerdere schildpadden. Zelfs als we van de snorkelplek naar de boot worden gebracht, zie we nog twee grotere schildpadden. Vanaf de snorkelplek varen we door naar het strand. Op het strand genieten we van nachos en bekijken de zondsondergang. Vanaf dit strand gaan we door naar de slaapplek en krijgen daar avondeten. Tijdens het avondeten wordt de boot verwelkomt met meerdere grote vissen. Deze vissen lijken op kleine haaien, maar schijnt een bepaalde vis hier te zijn. Als je dat niet weet, zie je het verschil ook niet en weet je die ook niet te herkennen. Niet duidelijke wat het verschil is, behalve dat een haai dunner is of ziets.

De laatste dag op de boot is aangebroken. We beginnen de ochtend met een ontbijt en daarna een stuk snorkelen bij stonehaven bay. Deze plek zou het mooiste moeten zijn volgens de crew. Tijdens het snorkelen is het dan ook genieten van de vele kleurrijke vissen en koraal. Snorkelen hier is echt mooi met het onderwaterleven. Helaas zit na het snorkelen de tour er al op en varen we op de zeilen al weer terug naar Airlie beach. Om twaalf uur zijn we dan ook weer bij het hostel om in het checken.

De laatste dag op de boot is aangebroken. We beginnen de ochtend met een ontbijt en daarna een stuk snorkelen bij stonehaven bay. Deze plek zou het mooiste moeten zijn volgens de crew. Tijdens het snorkelen is het dan ook genieten van de vele kleurrijke vissen en koraal. Snorkelen hier is echt mooi met het onderwaterleven. Helaas zit na het snorkelen de tour er al op en varen we op de zeilen al weer terug naar Airlie beach met her en der spetters. Gelukkig regende het niet of nauwelijks op deze tour en hebben we ondanks de wolken een super leuke 2 dagen gehad. Helaas wel verbrand van maar een uurtje echt liggen half in de schaduw en meer dan 7 meer ingesmeerd op een dag. 3helaas is onze huid niet gemaakt voor deze type zon. Om twaalf uur zijn we dan ook weer bij het hostel om in het checken. De rest van de dag bezig geweest met mijn reisblog en het zoeken van werk. Best wel saai eigenlijk, maar helaas ook een onderdeel van de reis.