Lieke - Australië en Nieuw-Zeeland 2015/2016

Noosa en fraser island

We vertrekken van het drukke Brisbane naar Noosa. Vanwege wat pech met de bus, iets van DFF, komen we pas laat in de middag aan in Noosa. Boodschappen voor de rest van het verblijf gedaan, vanwege de lange afstand naar de supermarkt. De tweede dag in Noosa gaan we naar de Australia zoo. Deze zoo staat bekend als de zoo van Steve Irwin, home of the crocodile hunter. De verwachtingen van de zoo waren erg hoog, maar was meer een gewone zoo met een spectaculaire show met krododillen. Vooral veel Australische dieren, zoals kangaroos, koalas, vogels enzo gezien in de zoo. Wat wel duidelijk op viel waren de grote hokken voor de dieren en de vele planten. Wel jammer dat ze de dieren vaak verwisselen, in het hok wat je ziet zit dan bijvoorbeeld 1 tijger die ze steeds wisselen en in een ander hok zitten dan de andere tijgers. Maar de krododillenshow was leuk om te zien, veel geleerd over hoe je een krododil moet lokken en kan voeren. Ziet er toch nog wel gevaarlijk uit ondanks getrainde mensen het doen. Leuke zoo om te bezoeken voor een dagje.

Voor zondag 17 januari staat een wandeling op het programma. Eigenlijk al een tijdje niet meer gedaan, maar dit is een wandeling door het nationale park, dichtbij Noosa. Tien min lopen van het hostel begint de wandeling. Eerst langs het strand lopen en daarna op planken door het bos lopen met uitzicht op het strand. Er passeren dan ook meerdere surfers onderweg om te surfen op een van de beachen. Wij lopen tot dolphine point en besluiten dan toch nog ff te lunched en gaan dan naar het hostel. Tas inpakken voor fraser island en voor 5 uur opslaan. Dan door naar de veiligheidsbriefting. Lang wachten voor iedereen zit en de uitleg aan horen. S avonds gaan we dan ook vroeg naar bed. Volgende dag maandag staan we 6.45 voor de keuken in yha en gaat die niet open, receptievragen en dan eindelijk om zeven uur eten, helaas moeten we ook om zeven uur bij Nomads zijn, maar proberen een lift te regelen, eindelijk na 5 min halve rit een lift en dan nog net op tijd bij Nomads voor fraser. Dan in een busje voor 2 uur naar Rainbow beach en daar de ferry, nadat we ingedeeld zijn in groepjes van 8. Wij komen in de voorste auto te zitten met de gids. Leuke groep in de auto met 3 andere nederlandsers, twee duitsers en twee zwitserse. De eerste dag rijden we naar het resort, lunchen daar en dan rijden we naar lake Mackenzie Hier worden we verwerkomt door een regenbui en schuilen achter een boom bij een australie en na een paar minuten zelfs onder zijn handoek. Hij was met zijn familie op vakantie die hij al lang niet gezien had. Na de regen komt gelukkig de zon door en genieten daar de rest van de dag van de zon. Na een uurtje bij het meer rijden we terug naar het hostel en checken in en vermaken ons met koken, eten en kaartspelletjes spelen in de avond.

De tweede dag op fraser rijden we naar het verste punt van het eiland, de champagne poelen. Waarom die zo genoemd worden is de vraag, want wij zagen het niet. Wel genoten van de poelen met daarachter de zee. De volgende stop was naar een uitzichtpunt, indian head. Ik zou vanaf de champagne poelen hierheen rijden dwars door het diepe zand. Helaas was de auto niet echt voor mij gemaakt en zat niet helemaal 100% en in combinatie met het wegdek ging dit dan ook verre van soepel. Meteen na het diepe zand dan ook maar gewisseld, was toch niet echt safe om te rijden voor iedereen. Gelukkig was er een andere meid die maar al te graag wie rijden en hierdoor extra tijd had om te rijden. Als laatste stop zijn we naar een schipswrak gegaan en hebben daar fotos gemaakt. Dit schip ligt al heel lang op fraser en zakt dan ook langzaam aan weg in het zand. Rond half vijf weer terug in het hostel en een wandeling op het strand gedaan. Oog in oog gestaan met een dingo, maar deze beesten zijn niet eng, eigenlijk alleen als je voedsel bij je heb, gaan ze aanvallen. Maar toch wel oppassen voor de beesten, want ze kunnen toch wel gevaarlijk zijn.

De derde dag van fraser island tour zijn we naar lake Wabby geweest, 45 minuten lopen naar het meer. Dit is een meer die meer dan 30 meter diep is en het laatste stuk lopen er naar toe wat net leek op een woestijn, zoveel zand. Met veel verschillende kleuren wit. Mooi om te zien, alleen wel irritant om tussen zand, takjes enzo te lopen op blote voeten. Zand is eigenlijk net te diep voor slippers, maar te heet voor blote voeten. Dus maar een combinatie toepassen. Na dit meer gaan we terug naar het resort om te lunchen en zit helaas de trip er bijna op. Nog met de auto rijden naar de ferry en daarna de bus naar Noosa.