Lieke - Australië en Nieuw-Zeeland 2015/2016

Byron bay

Terug bij spot x droppen we mensen en krijgen we de tijd om ff snel te refressen. Vervolgens rijden we door naar Jamba en gaan zwemmen bij een pool gelegen aan het strand. Iedereen springt van de klif af, helaas niet handig met mijn voeten, dus maar klein stukje gewandeld en voor de rest gekletst met mensen. Daarna rijden we naar jamba zelf, wat een klein stadje is waar we lunchen. Eind van de middag komen we dan eindelijk aan in Byron Bay. Na een korte rondleiding door de stad gaan we naar het hostel. De volgende dag staat alweer kayaken op het programma, maar dit keer met dolfijnen.

Kayaken van woensdag was in het national park, maar vandaag is het in open zee. Om te beginnen met kayaken moet je eerst door de golven heen. Gelukkig waren de golven rustig, maar toch redelijk op en neer tijdens het tijsteren van de golven. Daarna kayaken tot bijna bij de lighthouse, want daar is normaal de spot van dolfijnen. Tijdens het kayaken helaas geen dolfijnen van dichtbij gezien, maar wel een schilpad. De dolfijnen, tuimelaars, van veraf kunnen bewonderen, een stuk of vijf. Daarna terug gekayaked. Van de kust af komen is minder zwaar dan naar de kust. Ook weer om het strand op te komen de golven moeten trostseren. Helaas achter gekomen dat mijn stuurkunsten in een kayak toch niet echt heel goed zijn, gelukkig kan ik wel steeds beter pedellen en blijf ik in de boot zitten.

Na het kayaken wandelen we over de lokale markt heen. Leuke soort van hippie markt met veel leuke spulletjes, die helaas te duur zijn. Maar wat een leuke kraampjes met spulletjes. Elke vrijdag en zaterdag is er in Byron bay op het strand een dagmarkt en s avonds is in de stad op deze dagen een avondmarkt. Beide leuk om te bezoeken, maar wel echt hippie gericht met veren in je haar, henna laten zetten en veel hippie kleren. Na het marktje lopen we nog wat door Byron bay zelf. Onderweg genoten van een straatkunsteraars die tekening van graffiti en wat winkeltjes gekeken. Daarna lekker rustige avond gehad in het hostel.

De volgende dag, zondag 10 januari, op het stand gerelaxed. Een australisch gezin uit Melbourne ontmoet en daar gezellig mee gekletst en geluncht. Van hun ook geleerd om op een bordieboard te surfen en met je lichaam te kunnen surfen. Toch wel pijnlijk voor je buik om te lichaamsurfen. Helaas verbrand op mijn rug, dus ff niet meer in de zon zitten en t-shirts dragen.

Maandag vertrekken we uit Byron Bay om naar Surfers Paradise te gaan. Onderweg maken we een stop op point danger lookout. Op dit punt bevindt zich de splitsing tussen queensland en new south wales. Daarnaast is hier een tijdsverschil van een uur vroeger. Het verschil met nederland is dan vanaf nu ook negen uur.