Lieke - Australië en Nieuw-Zeeland 2015/2016

Eerste dagen oostkust australie

S morgens vroeg staan we op en pakken onze tassen en lopen ermee naar Wake Up. Dat was een dagje Sydney dingen regelen. Maar vandaag start dan echt de trip waarom iedereen naar Australie komt, we starten et de oostkust. Maar niet zomaar de oostkust zoals iedereen met Greyhound, maar met Loka. Deze organisatie brengt je ook naar unieke plekken toe waar backpackers normaal niet snel komen. We beginnen de dag dan ook gelijk meteen rit naar Hunter Valley. Dit is een gebied vol met wijngaarden en starten in de middag dan ook met een wijnproeverij met vijf verschillende wijnen. We krijgen champagne, 2 rode en 2 witte wijnen. Merk toch dat ik meer een witte wijn drinker ben dan rood. Daarna rijden we door naar baringhton top stop. Dit is plek waar je supemooi uitzicht heb en normaal gaat tubben, maar helaas te veel regen voor beide. S avonds de groep beter leren kennen onder het genot van heel veel pizza. Loka reist met busjes van maximaal 24 mensen en we reizen allemaal samen tot Byron bay. De volgende morgen gaan Joyce en ik vissen, aangezien tubbing niet doorgaat. Vishengel in het water met brood eraan en wachten op de vissen. Na drie mislukte pogingen. Vissen eten wel het brood, maar ben of te vroeg of te laat om ze te vangen, lukt het de vierde keer wel om een kleine vis te vangen. Helaas lukt inhalen van de vis niet goed, dus dan maar vishengel uit het water haald. Niet echt de beste manier om een vis te vangen, maar ja het werkt. Na het vangen van de vis, de haak verwijderd en toch maar terug get water ingegooid na een foto van de vis. Het is ons beide gelukt om een vis te vangen, Joyce vangt zelfs een vis die bijna net zo groot is als haar bovenlichaam. Naast vissen heeft Joyce zelfs twee schildpadden gevangen, helaas bleef bij een de haak achter.

Na het vissen rijden we door naar een koala opvangcentrum in port macquarie. Hier worden koalas die gewond zijn naar toe gebracht om te herstellen. Veel van de koalas die hierheen gebracht worden hebben chlamydia. Koalas zijn sinds 1927 een beschermde diersoort, na bijna uitgestorven zijn. Koalas worden nog steeds bedreigt door het vernietigen van hun leefgebied. Na het zien van de gewone koalas rijden we door naar spot x.

S avond bij spot x eten we gezellig met zijn alle, maar ga wel op tijd naar bed. Woensdag staat namelijk een vol programma op de dagplanning. We gaan de morgen beginnen met 2 uur surflessen en de middag anderhalf uur kayaken. De morgen begint vroeg met uitchecken, ontbijten dan door naar de surflessen. Eerst veiligheidsinstructies en dan door naar het strand op het drogen oefenen. Nadat een paar gedaan te hebben, pakken we een surfboard en gaan het water in. Tegen de hoge golven op lopen en dan een mooie uitkiezen om op te oefenen met surfen. Na vele pogingen eindelijk gelukt om te staan voor een paar tellen en zelfs twee kleine golven mee te pakken. Wat leuk om te doen, maar 2 uur is best kort. Daarnaast mislukken helaas ook de meeste pogingen om te staan, vaak lukt het kort en dan val je hard. Maar toch wel echt een overwinning als het gelukt is om een golf surfend mee te pakken. Nu af en toe maar een surfboard huren en zelf verder oefenen. Daarna lunchen en ff relaxen.

Om half drie stappen we dan het busje in en rijden voor 20 min verder naar het kayaken. Daar starten we met kayaken naar Rivercamo, onze nachtstop. We krijgen een driepersoons kayak met een ander meid van de groep. Diegene in het midden hoeft niks doen. Eerst stukje met de wind mee kayaken, je hoeft bijna niks te doen om vooruit te komen, maar dan gaan we de hoek om en wordt de wind sterker. We hebben dan ook ineens de wind tegen en moetem harder pedelen. Na een tijdje ff rusten en neemt Joyce het over. Als de andere meid rust wil, pedelen Joyce en ik samen. Helaas moeten we wel tellen, anders raken de pedels elkaar steeds, maar hebben we een goed ritme samen te pakken. Mooi om door een national park te kayaken. Bij het uitstappen om de kayaken op te ruimen, helaas hard gevallen en nu vel van mijn tenen af. Maar wel een leuke avond gehad ondanks dat. Lekker op eem verlaten plek geweest met alleen een kampvuur en plek om te slapen. O ja en super veel sterren om te zien en door het weinige licht ook nog eens heel helder. Genoten van vis van de barbueq en van het kampvuur met de groep bij rivercamp. Daarna voor het eerst slapen in een tipi. De volgende morgen met de bus terug naar spot x.