Lieke - Australië en Nieuw-Zeeland 2015/2016

Melbourne en Sydney

Aangekomen in Melbourne, Australie na een moeizame vlucht met veel turbulentie. Verrassend snel door de douane en met de bus naar het hostel toe. Midden in het centrum van Melbourne zitten we. Vanwege het tijdsverschil voelt elf uur s avonds voor ons als een uur aan en gaan dan ook gelijk naar bed toe. Tussen Nieuw Zeeland en Melbourne zit namelijk twee uur tijdsverschil.

De volgende morgen doen we boodschappen en als we terugkomen bij het hostel komen we Nicolette en Lisa van de groep tegen. FF kort bijgekletst en daarna ontbeten en stad verkent. 'S morgens er een beetje doorheen gelopen en s middags een stadswandeling van drie uur gedaan. Langs alle hoogtepunten gelopen, die toch wel anders zijn dan bij Sydney. Het parlementgebouw, de chinese wijk en de graffitimuur gezien. Moet zeggen dat Melbourne toch wel een overgang is na het rustige Nieuw Zeeland. Weer ff wennen die drukte en de geluiden op straat naast de grote omvang.

In Melbourne vieren we ook oud en nieuw. Op oudejaarsdag gaan we naar de Victoriamarket en komen Tessel tegen, van de travelactive groep. Superleuk om elkaar toch ff snel weer te zien. Het voordeel is dat de victoriamarket helemaal aan de andere kant van het centrum zit, maar gelukkig heeft melbourne een goede oplossing hiervoor. De gratis trams binnen het stadscentrum. En maken dan ook gebruik van de city circle waarbij je ook nog eens uitleg over de stad en bezienswaardigheden krijgt. Superleuk om gewoon al een rondje mee te rijden. In de middag rustig aan gedaan en s avonds rond 8 uur naar fedration sqaure toe om naar optredens te kijken. We vieren deze avond met Nicolette en Lisa. Om een uurtje of elf begint leuke muziek. Mis alleen iets voor twaalven de klok die aftelt tot het nieuwe jaar. Dan maar zelf tellen en begin met 5 4 3 2 1 gelukkig nieuw jaar. In nederland is het pas 2 uur, raar dat het hier al 2016 is en daar nog 2015. Leuke avond met zijn vieren gehad en genoten van de muziek en toch ook wel van het vuurwerk, wat helaas na tien min al over was. Rond een uur gaan we naar het hostel toe, gelukkig kort lopen, want op straat lijkt het wel een chaos. Iedereen wil de trein naar huis hebben en hiervoor moet alles in goede banen geleiden worden, want er willen duizende mensen de trein hebben. Hierdoor wordt er met luchtverfrisser gesprayd en staat er veel politie.

De volgende morgen uitgeslapen en ontbeten. Daarna met zijn viertjes naar brighton beach geweest. Op Brighton beach zijn allemaal strandhuisjes in verschillende kleurtjes terug te vinden. Dit strand staat hier ook bekend om en wat een leuke strandhuisjes inderdaad. Na wat foto's gemaakt te hebben, lekker op het strand neergeplofd en gekletst met zijn alle.

Zaterdag 2 januari staan we vroeg op. Om zeven uur vertrekt het busje voor de Great ocean road. 600km op een dag rijden langs verschillende hoogtepunten. Omdat er bosbranden bij de begin dorpjes is, sinds kerst, is de route de eerste 100km veranderd. Onderwegin het begin veel regen, wat goed is voor de branden, want er zijn al 130 huizen afgebrand. Een leuk weetje over deze weg is dat het is aangelegd on 1919 door soldaten als herrinering aan de eerste wereldoorlog. Na vele stops onderweg komen we eindelijk aan bij de hoogtepunten, loch ard gorge en de twaalf apostelen. Echter zijn de twaalf apostelen er maar zeven, dus hoe die aan de naam komt is de vraag. Helaas niet al te mooi weer, maar de zon kwam door de wolken langzaam te voorschijn. Hierna rijden we weer 280km terug naar Melbourne. Want als je maar een dag de great ocean road doet, rij je iet helemaal door tot Adelaide. Dat zou ook niet haalbaar zijn, want dan rij je 790km heen en hetzelfde weer terug. Toch echt te veel voor een dag.

Zondag staat de botanic garden op het programma, maar eerst s morgens de tas inpakken, want 's avonds om tien uur verlaten we melbourne weer. Voor een dagje op naar sydney. Via de verschillende parken in het zuiden van Melbourne wandel ik naar de botanic garden. Voor de ingang staat het monument shrine of remember als herdenking aan de oorlog. Op dit moment heb je een mooi uitzicht over Melbourne. Na het moment ben ik de botanic garden ingegaan. Eerst een stukje gewandeld en daarna lekker geluncht in het park. Daarna langs verschillende delen van de botanic garden gewandeld, sommige nog mooier dan de andere. Vooral de bloemen van dit seizoen waren erg mooi, net als het water waar je slangen en schilpadden kon spotten. Helaas geen slang gezien, maar wel een schildpad van verweg gezien. Tussendoor genoten van de vogels die klinken als een bel en hierdoor bell heten. Samen met een volgelaar een tijdje staan kijken en fotograferen van deze vogelsoort. Daarna lekker genoten van de spellende kinderen, een bal uit het water halen in het park. Rond een uurtje of half drie weer richting stad gegaan en wat rondgelopen op de zondagsmarkt en stad. Eind van de middag nog ff gezocht naar werk voor februari, maar je schijnt hier beter lastminute te kunnen zoeken. Daaran eten en tas gepakt en met de gratis tram naar het station gegaan om daar de nachtbus naar sydney te pakken.

De nachtbus naa sydney, 925 km in nacht, naar buiten kijken heeft geen nut. Je ziet niks en het is eigenlijk te donker om wat te doen. De bus lijkt van boven op een vliegtuig en de stoelen op bureaustoelen die voor geen meter zitten. Na een korte nacht dan ook echt klaar wakker om zes uur s morgens, na een stop om twee uur s nachts voor de wc. Niet echt een aanrader de nachtbus, maar wel een goedkope oplossing. In Sydney zelf de hele dag dingen geregeld en bijgekletst met Nick van travelactive. S avonds genoten van een hotdog van 1 dollar van het hostel. De dag eindigd vroeg en op naar de oostkust morgenochtend. Om acht uur vertrekken om naar Hunter Valley te gaan.