Lieke - Australië en Nieuw-Zeeland 2015/2016

Net voor kerst

De 21ste verlaten we Kaikora na 3 dagen er verbleven te zijn. Helaas een leuke stad met mooi weer verruilen voor de hele dag bus en ferry. Want ja, we gaan weer naar het Noorder eiland toe. Nieuw Zeeland zit er dan ook al bijna weer op, nog acht dagen en dan naar Australie toe. Wat gaat de tijd toch snel, het lijkt nog als de dag van gisteren dat ik vertrokken ben uit Nederland. Maar goed daar genoeg over gehad, nu maar door met wat ik beleefd heb. Want ja, iedereen is benieuwd hoe kerst in het verre Nieuw Zeeland is.

Maar eerst nog in Wellington geweest voor twee nachtjes. Kwam van de ferry laat aan en meteen gekoken en wat gebudgeteerd. Niet het leukste gedeelte, maar moet helaas ook gebeuren. De volgende dag door Wellington gelopen. Met het treintje door tunnels met lichtshow naar het hoogste punt van Wellington gebracht. Door de botanische tuinen naar beneden gewandeld naar the Papa Museum. Een museum die veel leert over de maoricultuur, de flora en fauna en de dieren van Nieuw Zeeland. Leuk om nu ook meer te weten te komen over de dieren die je gespot hebt bij het walvisspotten. Voor de rest lijkt dit museum een beetje op die van Auckland.

Woensdag verlaten we Welington om door te rijden naar Turangi om daar kerst te vieren. Van Wellington naar Turangi op een weg gereden die in de winter gesloten is en best gevaarlijke is vanwege heel veel wind. Moesten dan voor het eerst onze gordel aan in de bus. Best raar, andere routes leken wel gevaarlijker, zie verhaal River Valley. Eenmaal aangekomen in Turangi boodschappen gedaan, want alles is met kerst dicht en daarna de stad verkent. S avonds wat dingetjes geregeld voor australie en gezellig gekletst met mensen uit Amerika, die in Armenie wonen.

Vor donderdag staat white water rafting op de planning. Een van de dingen die je echt gedaan moet hebben in Nieuw Zeeland. Kiwiexpercience biedt alleen een van de hoogste graads aan, maar willen toch wel rustiger beginnen. White water rafting is van graad 1 tot 6 en starten vandaag met graad 3. Een goed begin dachten we. We worden opgehaald vanaf het hostel en naar de office gebracht. Daar betalen we en worden we in onze wetsuits gehezen. Rijden naar het beginpunt van de rivier om op te stappen. De rivier bevindt zich tussen twee kliffen en hierdoor zijn er niet veel plekken om de rivier te betreden. We gaan vanaf dit punt 16 km over de Tongariro river raften met 60 stroomversnellingen. Elke stroomversnelling heeft zijn eigen benadering en naam. Na het oefenen van paddelen starten we met raften. Na de nodige keren de touwen vast te pakken om er niet uit te vallen, stoppen we om van de klif te duiken in toch wel echt koud water. Daarna varen we nog een stukje door stroomversnelling omgekeert of met een twist, nog gaver dan gewoon normaal. Na 2,5 uur zit het raften erop na gezwommen, gespringen en nat gespoten te worden door het water. Eenmaal terug bij de office worden we verwelkomt met warme chocomelk en een sandwinds.

Dit verhaaltje eindigt helaas net voor de kerst. Om te weten hoe kerst in Nieuw Zeeland is, moeten jullie helaas nog op het volgende verhaaltje wachten. Maar iedereen fijne kerst gewenst, Koa Kirihimete (merry christmas).

han

leuk verhaal meis, weer van alles meegemaakt! Supergaaf om te raften. Kun je alles nog wel bijhouden, zo veel indrukken. Zal later genieten zijn om alles weer terug te kijken. Spreken je met Kerst!!!!!

Carola

Hoi Lieke
Weer een leuk bericht met zeker heeeeeeeeeeel veel mooie indrukken, dan weet ik nog van Timo toen hij er was. Wens jou bij deze hele fijne kerstdagen en nog veel plezier met je verdere avonturen die nog gaan komen.....
Groetjes
Carola en André

pauline

Super meissie, kan je het allemaal nog wel opslaan in je hoofd wat je allemaal beleeft? zal een dik fotoboek worden straks.
Fijne kerst, tot skype en geniet er lekker van.
Groetjes aan joyce