Lieke - Australië en Nieuw-Zeeland 2015/2016

Westport tot en met Franz Josef

Maandag 30 november vertrekken we uit Westport en gaan door naar lake mahinapua. Op naar een avond feesten met de bus. Eerst nog ff rijden, weer redelijk lange dag bus hangen. Maar vrijwel meteen starten we al met een wandeling naar Cape foulwind. Gisteren hebben wij daar al gewandeld en gefietst, dus nu mee doorrijden naar tauranga bay en vanaf daar naar de zeehonden gewandeld. Helaas was het nu eb en waren de zeehonden bijna niet actief. Daarnaast was de populatie veel minder, ben blij dat ik gisterem zelf ben geweest. Daarna in de bus, iemand was wat belangrijks vergeten dus eerst weer langs het hostel en daarna door tot punakaiki. Hier hebben we een wandeling gedaan met uitzicht op de zee. De naam van punakaiki komt van de pannekoekenlaag opgebouwde stenen. De rotsen lijken hier opgestapelde pannenkoeken. Het derde gedeelte van de busrit bestaat uit het dorpje Greymounth bezoeken. Hier een iemand oppikken en een outfit voor vanavond zoeken. Op maandag is hier alles dicht, dus alleen naar het warenhuis dat vol met kerstspullen ligt. De opdracht van de outfit is dat ie moet beginnen met de eerste letter van je naam, aangezien je nauwelijks keuze heb en er niks van kerst met de l begin, besluit ik een kinderbril te komen van rudolf en mij little rudolf te noemen, een goedkope en makkelijke oplossing. Dan op naar de bus en op naar lake mahinapua.

S avond start het feest na een goed avondmaal. Eerst nog de zonsondergang op het strand bewonderd. De zon gaat tussen kwart voor negen en negen uur onder. Als de zon eenmaal onder gaat, gaat dit zo snel dat fotos maken erg lastig is. Maar super genoten van de mooie zonsonderdag. Als de zon eenmaal weg is koelt het heel snel af en gaan we terug voor het feest. Eerst ff verkleden en dan wat drinken. De muziek staat eigenlijk net te hard om met elkaar te praten en voor de rest waren er alleen maar mensen aan het dansen die een beetje gek waren. Dus maar lekker schreeuwerig proberen te praten en genoten van de outfits van andere, na de groepsfoto, waar ik niet op te zien ben, lekker nog ff in bed gaan lezen. De volgende morgen starten we laat met het ontbijt, pas om half tien. De hele ochtend dus een beetje gehangen en daarna ontbeten, met engelse pannenkoeken en warme peer. Wat een vullend ontbijt en kan er bijna de hele dag zelfs op vooruit. Want ja, ook deze dag is weer een busdag. Gelukkig maar relatief kort en starten weer met een wandeling naar een lake. Ff overgeslagen, want ja ook dit meer had ik zelf al gezien. Vervolgens komen we begin van de middag in Franz Josef aan.

Franz josef zijn we vier nachten. Dus vijf dagen, waarvan drie hele dagen. We willen graag een helikopter vlucht doen naar de gletsjer, maar hier moet het mooi weer voor zijn. Vandaar dat we langer blijven dan aanbevolen. Dinsdag maken we een regeldag en gaan naar de office van de helikoptervlucht en boeken ons in voor vrijdagmorgen. Daarna naar te Koha om een steen uit te kiezen voor het maken van een jade voor morgen. Woensdag en donderdag regent het hier namelijk erg hard en dan is er bijna niks te beleven in Franz Jozef. Bijna iedereen blijft dan ook in het hostel, maar wij besluiten een jade te maken. Ik had dinsdag besloten een totempaal te maken, maar na de voorbeeldfotos van Mike van te Koha, besloot in toch een silverfern te maken, het nationale symbool van nieuw zeeland (tip Lennart). Eerst opnieuw een steen uitkiezen en daarna op de machine het grof bewerken. Eerst voorzichtig beginnen, maar je moet toch best hard duwen wil je het steen kunnen bewerken. Daarna rustig schuren met verschillende schuurpapiertjes. Na het schuren zorgt Mike ervoor dat er mooie inkepingen inkomen. Vervolgens nog ff kort schuren en dan kort in olie en af is ie dan. Echt supermooi geworden, foto terug te vinden op foto pagina, maar in het echt is het nog mooier. Meer dan 3 uur bezig geweest met het maken ervan en de vorm was nog best lastig, maar wat leuk om je eigen jade te maken. S avond ik het hostel nog ff lekker bijkomen en met een gezellige duitse meid die bij de bakerij in het dorp werk gepraat.

Donderdag regent het weer de hele dag. Besluiten de was te doen, maar zelfs van naar de waskamer lopen wordt je al helemaal nat van. We doen de was op de hand en laten het drogen in de kamer. Aangezien we geen waslijn hebben, krijgen we een droogrek. Vervolgens gaan we die dag naar het wildlife centre van Franz Josef om kiwis te kijken. Er zijn vijf kiwis ter opvang en 12 eieren in het centre. Daarnaast zien we ook kiwis van 10 en 19 dagen oud. Wat zijn die beesten al groot als ze geboren zijn. Kiwis leven alleen maar s nachts waardoor ze lastig te zien zijn en helemaal om op de foto te zetten. De fotos volgen later als ik een computer te mijn beschikking heb dus nog ff te doen met alleen de verhaaltjes. Na een paar uurtjes in het wildlife centre te hebben rond gehangen gaan we weer terug naar het hostel. De was uitknijpen en verder laten drogen. Omdat de was heel erg lekt in onze kamer, bied de staff aan om gratis onze kleren te drogen in de droger. Natuurlijk geen nee gezegd, want bespaart weer 4 dollar droger kosten.

Op vrijdag staan we vroeg op om mogelijk met de helikopter naar de gletsjer te gaan en daar te wandelen. Helaas kwamen we bij het center om acht uur aan en zeiden ze dat het niet door gaat. Besluiten dan maar rond te kijken in het dorpje voor alleen een helikoptervlucht, omdat ze toch hoort vliegen. Het is nu mooi weer na meerdere dag vele dagen regen. We hebben dan ook snel een helikoptervlucht gevonden en om half tien gaan we dan ook echt de lucht in. Eindelijk de gletsjer van dichtbij zien, welke we bij aankomst konden zien, maar daarna niet meer vanwege de regen. De helikopter vlucht duurt twintig minuteb met tien minuten op het ijs. Wat supergaaf om zo boven de gletsjer te vliegen en werkelijk op het ijs te staan. En wat een mooi uitzicht boven op de berg. Met het vliegen hadden we ook nog eens mazel om voorin te mogen zitten in een helikopter voor zes personen. Wat gaaf om vanaf de cockpit het goed te kunnen zien. Hier heb je zelfs een nog beter beeld op de gletsjer dan van achterin. Wat gaaf om de echte blauwe kleur van de gletsjer te zien met de uitstekende stukken, jammer dat het zo snel afgelopen is. Gelukkig wel echt mazzel gehad met het weer, want daarna zijn er wolken ontstaan en is het zicht een stuk minder. Daarna lekker gechild in de hotpools bij het hostel en alvast de chaos van het wassen en het uitpakken van de backpacks opruimen en vroeg naar bed. Morgen om zes uur opstaan om de bus van zeven uur te nemen naar Wanaka.

Han

Lang maar gaaf verhaal!!! Leuk geschreven, meisje.

Linda

Hey little rednose lieke , ha ha jullie maken wel wat mee.Wie had dat gedacht paardrijden / paardzwemmen. Fietsen op de snelweg . En dan eindelijk toch nog die geweldige helikoptervlucht . Leuk je verhalen te lezen. Op naar het volgende avontuur!