Lieke - Australië en Nieuw-Zeeland 2015/2016

Rotorua

Onderweg naar de hobbitset. Alleen lord of de rings 1 gezien in de ferry naar sydney, dus nog maar ff aan de tweede film beginnen in de bus en dan op naar de movieset. Eerst ff betalen, vijftien dollar voor de shuttle. Wat duur dacht ik, maar het blijkt meer dan 60 km naar rotorua te zijn. Haha, toch ff een inschattingsfout. Maar eerst ff de filmset bekijken, wat ziet dat er supermooi uit. De kleine hobbithuisjes, waarvan er 44 staan. Echter zijn er maar 39 huisjes in de filmps gebruikt. Elk huisje heeft zijn eigen functie en eigen film methode. Elk huisje is supermooi aangekleed en heeft verschillende kleurtjes, alleen na een tijdje beginnen de huisjes wel op elkaar te lijken, maar door de super enthousate fans wordt je echt in de sfeer van de film gebracht. Samen met de leuke weetjes en verhalen over de film worden we er echt ingetrokken. Superleuk dat ik ook net de stukjes film heb gekeken die we nu op de set terug zien. Voor de echt fans, ik had net de 111 verjaardag van frado gekeken. Grappig om dat stukje film in het echt te zien en te weten hoe het opgenomen is. Na vervolgens de vele huisjes en landschappen bekeken te hebben, mogen we genieten van een echt hobbit drankje. We kunnen kiezen uit vier verschillende soorten en kiezen voor de apple cider. Wat een anders dan normale apple cider, maar helaas te weinig tijd om het echt op te drinken. Maar super leuk om de sfeer mee te maken onder het genot van een drankje. Volgens door naar de gift shop, alles te duur om te kopen en dan met de shuttle naar het hostel.

Eerste inchecken in hostel en voor de maori village. Het avond programma voor ons. Om half zeven verzamelen voor de moari incheck. Ons kende lopen we weer verkeerd, een weg van meer dan 10 min, terwijl het normaal 2 min lopen in. Gelukkig nog net op tijd, maar daar aangekomen nog meer dan 20 min wachten voor vertrek. Eenmaal vertrokken legt de super leuke en grappig buschauffeur wat kai ora betekend. Kai ora is maoris voor hallo, hoe is het, goed, dankje enz. Daarna heet hij ons welkom in 62 verschillende verhalen en kiest een leider van de groep. Eenmaal aangekomen bij de maori village beginnen we met een welkomsritueel, die we al voor een deel gemist hebben. Helaas ook te klein om de rest te zien. Daarna gaan we door met de uitleg over de wapens, cultuur en sporten. Zelf meegedaan met een spel met stokken. Het spel houdt in dat de op comando naar de stok links of rechts moet rennen voor die op de grond valt. De stok die op de grond valt heeft verloren net zo lang tot er nog maar een persoon over is. Wat een leuk en simpel spel. Naar na nog meer spellen gezien, zoals rennen over bomstamladders en de uitleg over wapens en tato (maoris voor tattoo). Na de spellen en uitleg krijgen we de zang en dans van de maori te zien. Na de dans volgt de uitleg over de hangi, een typisch maoris gerecht, wat onder de grond wordt bereid. Voor al de lam en de aardappelen zijn erg lekker. Na het hoofdgrecht volgt de tradionele stoompudding. Na masterchef nieuw zeeland gezien te hebben wilde ik echt deze puddig eten, maar wat is dat met een beetje slagroom of custard erg lekker. De rest van de kiwiexpercience groep die blijft slapen in de village heeft een dansje voorbereid en daarmee sluiten we de avond af. Maar eerst nog naar het hostel. Eerst in verschillende talen ons volkslied zinnen. Eerst de andere talen en dan het nederlands. Helaas wisten we niks van het volkslied, de buschauffeur wist het volkslied zelf beter. Daarna moesten we liedjes zingen, helaas was de bus niet echt in de moed. Maar de buschauffeur zeker, dus ging hij maar elke rotonde 5 keer nemen onder het genot van het nummer round and round, round and round. Bij elke rotonde wordt je hier echt aan herrinerd. Vervolgens nummers van de wielen van de bus draaien rond en de ruitenwissers gaan heen en weer. De buschauffeur maakte de rit echt super.

De volgende morgen lekker eerst ff boodschappen doen en dan de stad in, kijken voor souverniers en dan lunchen in het hostel. Want om half een worden we opgepikt om te gaan ziplijnen. Door het bos zes verschillendeLengtes ziplijnen met de langste van 220 meter. Wat cool om te doen. De filmpjes van het ziplijnen volgen later, maar de fotos zijn al terug te zien op de foto pagina. Wat gaaf om midden in een regenwoud te ziplijnen. Ondertussen de paar vogels die er nog zijn horen. Tijdens het ziplijnen krijgen we ook weer veel informatie over de natuur van Rotorua en Nieuw Zeeland. Een van de informatie is dat vogels eigenlijk wel heel belangrijk zijn in Nieuw Zeeland, maar door veel dieren die de Europeanen naar Nieuw Zeeland hebben gebracht bedreigt worden. Veel vogelsoorten zijn dan ook bijna niet meer terug te vinden in Nieuw Zeeland. In de bossen van Rotorua wordt door de medewerkers van het ziplijnen de vijanden van de vogels gevangen en de natuur in zijn oorsronkelijke staat gelaten. Super gaaf om hier aan bij te dragen en te genieten van deze natuur. Oorspronkelijk was heel nieuw zeeland een soort van regenwoud, maar nu nog maar 15% van heel nieuw zeeland. Mooi om dan nog van dat kleine beetje tijdens het ziplijnen te kunnen genieten. En bij de laatste ziplijn hebben we dit zelfs van ondersteboven bewonderd. Daarna helaas weer terug naar het hostel en in de avond ff mijn reisblog updaten.

Zaterdag beginnen we de dag met een wandeling van 2 uur langs verschillende hotpools. Wel lastig af en toe de weg te vinden. Maar langs hotpools gewandeld met verschillende formaten en temperaturen. En stinken langs de route, vanwege de zwavel stinkt het naar rotte eieren. En wat een verschillende kleuren tussen de pools. De ene met een rode rand en andere vol modder. Vervolgens nog ff op de markt rondgelopen, die niet veel voorsteld en vervolgens lekker in het hostel bijkomen. Super hostel om gewoon ff lekker te zitten hier en hebben gelukkig ook een computer waarmee ik de fotos op mijn reisblog kan zetten. Voor deze ff naar de foto pagina gaan en hierbij eindigd mijn verhaaltje ook. Nu op naar bed voor morgen de bus naar taupo.

Ron

Je deelt zoveel met ons dat het bijna is alsof we er bij zijn.
Fijn dat je het zo naar je zin hebt.

han

Leuk verhaal!