Lieke - Australië en Nieuw-Zeeland 2015/2016

Eerste week nieuw zeeland

Zaterdag 14 november vanaf sydney naar Auckland gevlogen. Vlucht van normaal 3 uur, maar door wind mee waren we er al in 2,5 uur. Dit zorgde er helaas voor dat we tegelijk met veel andere vluchten aankwamen en dat de douane dus erg lang duurde. Daranaast is Nieuw Zeeland veel strenger dan Australie. Bij de douane moesten we dan ook vanwege onze hiking in de Blue mountains onze schoenen laten zien en de tassen door de x-ray. Vervolgens uitzoeken hoe we naar het hostel komen, maar de bussen hier zijn niet zo makkelijk als die in Nederland. Dus maar met de supershuttle naar het hostel toe. Gelukkihg niet ver lopen en maar paar dollar duurder dan de bus. Eenmaal aangekomen in hostel eerst spullen dumpen en dan lekker eten. Superleuk tentje gevonden waar je voor weinig lichte maaltijden kan eten. Na zo lange reis was het alleen een beetje te machtig, dus gelijk weer eten voor de volgende dag. S avonds lekker bijkomen in het hostel en vroeg naar bed.

Zondag staat er op het programma om de stad te verkennen en langs te gaan bij de office van kiwiexpercience voor de busreis. Onze problemen waren namelijk te moeilijk om via de telefoon te doen. Aan de telefoon zeiden ze dat de office open was, maar eenmaal daar aangekomen bleek ie dicht te zijn. 20 minuten gewachten en toen deed toch iemand open om ons te helpen. In tien minuten stonden we weer buiten en was onze hele reis geregeld. Verder een beetje city gekeken, simkaart gekocht. Maar wat is auckland een stomme stad! Niet veel te zien en te doen, twee eilanden zijn leuk kregen we te horen van een Nieuw Zeelander. Deze eilanden zijn helaas alleen leuk met mooi weer, dus dan maar maandag met de hele dag regen naar het auckland museum geweest. Supermooi museum waar je vanalles leert over kiwi's (cultuur, flora en fauna en de oorlogen van nieuw zeeland). Goede tijdsbesteding als het regent.

Dinsdag dan eindelijk echt weg uit auckland en onderweg naar hot water beach. Wel lang wachten tot wel eindelijk opgehaald worden. Om elf uur verlaten we dan ook eindelijk Auckland. Tussendoor ff boodschappen doen en dan eindelijk op bestemming. Op de planning staat kayakken maar vanwege de sterke wind wordt dit helaas afgelast. Dus dan maar wandelen, helaas niet genoeg tijd voor de hele wandeling, maar tot halverwege gewandeld. S avonds nog ff lekker gekaart met een deel van de groep en dan op naar bed en de naar Waitomo.

Woensdag gaat de bus naar Waitomo, maar eerst nog ff stoppen bij de karangahaka (oude mijn) en daar een wandeling gedaan. Eerste over twee bruggen met een mooie waterval.daarna een van de oude mijnschachten in. Bukken voor je hoofd en op het spoor lopen. Met af en toe je licht gebruiken, want anders stoot je toch wel echt je hoofd.

Na deze wandeling vervolgd de weg naar Waitomo. Eerst inchecken in hostel en vervolgens black water rafting. 3 uur lang door de grotten raften. Om 3.45 pm worden we opgehaald en trekken we onze wetsuits aan. Op naar de grot, maar eerst nog ff een band uitkiezen en een oefensprong maken. In het busje naar de echte grot en dan begont het e het raften. Eerst een stukje lopen en een foto van de groep maken, helaas te duur om te kopen. Dan de band in en dit steeds afwisselen met een stukje lopen. Twee watervallen afgesprongen. De eerste was een relatief kleine waterval, maar toch wel beetje eng en wat is het water koud. Voor de lange tweede waterval gaan we eerst ff lekker zitten in de cove op de rotsen en genieten van de glowworms. Klein stukje uitleg over de grotten en de groei van glowworms. Glowwormeb hebben geen mond en leven daarom heel kort, daarnaast wordt alles wat ze eten afgescheiden. Het afgescheiden eten van de glowworms geeft licht. Vervolgens krijgen we een chocolaatje en gaan we naar de volgende waterval. Deze water al was nog hoger en na de waterval moesten we een treintje vormen.door de grot heen met glowwordmen erboveb. Super mooi om te zien en vervolgens ging een van fe godsen ook nog eens zinge in het maori. Super te horen en wat klinkt dat mooi in de grotten. Vervolgens tussendoor allemaal leuke foto's maken en dan krijgen we de eerste puzzel in de grot. Keuze tussen moeilijke of makkelijke weg door een hard stromend stuk van de grot. Natuurlijk kies ik de moeilijke weg door een smalle doorgang. Daarna stukje met de band verder. Opeens moest iedereen de lichten uitdoen voor de tweede puzzel. In het donker en met behulp van de glowworms de uitgang vinden. Eerst je ogen laten wennen en dan op de tast verder. Toch wel erg lastig als je de hele tijd aan het draaien bent en genieten om neit tegen de wand te stoten, maar toch wel blij om weer licht te zien, helaas betekend dit ook het eind van het raften. Om erna op te warmen stpnden kopppen soep klaar. Daarna lekker gedoucht en opgewarmd in het hostel. Lekker gekletst met fransen, superaardig, maar wat snurkt een van de twee toch erg. Helaas dus geen goede nachtrust.

Donderdag de bus naar rotorua. Gelijk al stoppen voor een wandeling bij grumbling cave. Een route door de natuur en grotten. Een relatief korte wandeling, maar leuk om de cove ook vanaf een andere manier te zien. Verder staat de hobbit en maori village op het programma, maar die volgen in het volgende verhaal.

elly van meijer

Leuk om zo mee te kunnen reizen.