Lieke - Australië en Nieuw-Zeeland 2015/2016

De eerste schoolweek

De eerste schoolweek zit erop en genieten van sydney in het weekend. De school start om half tien, wat er voor zorgt dat ik elke dag om half negen de deur uit ga voor eerste een wandeling van 20 min en dan de trein.

De eerste dag van school begint gelijk al goed. Ik hoor mijn wekker niet af gaan en schik mij wakker. Snel snel spullen pakken en wat eten en direct door naar school. Het treinstation van school is makkelijk te vinden, maar blijkt zes uitgangen te hebben. Natuurlijk neem ik weer de verkeerde uitgang en loop ik verkeerd. Naar meerdere mensen de weg gevraagd te hebben, toch nog op tijd voor school.

De eerste schooldag begint met een test en uitleg over de klassen. De roosters zijn hier verschillend per niveau. Mijn rooster ziet er als volgt uit. De focus en extra lessen vol ik samen met Joyce en de andere van de groep die ook engelse les volgen.

9.30-11.30 eerste les

11.30-12.30 pauze

12.30-13.30 tweede les

13.30-14.00 pauze

14.00-15.00 focus les

15.00-15.15 pauze

15.15-16.15 extra les

Eerste dag start na het laten zien van de juiste uitgang met een rondleiding naar darling harbour. Waar we lekker genieten van onze lunch en winkels bekijken voor we terug gaan voor de les va twee uur. Volgens eerste extra lessen gevolgd. Viel toch ff tegen. Extra lessen zijn over het algemeen spreken en dan over uitspraak of vocabulaar. Niet echt waarvoor ik gekomen ben, maar toch proberen 2 per week te volgen.

Na de les op na huis, het gastgezin. Op zondag super gegeten, een indische curry. Maar vandaag krijgen we koreaans gerecht met vlees en rijstbladeren. Toch geprobeerd, maar wat zijn rijstbladeren vies. Gelukkig kon ik noedels met vlees ook gewoon eten.

Maar super aardig gastgezin, met glen en akermi en een andere student uit Zwitserland, lionel. Akermi komt uit Japan en daar hebben ze de regel dat je 14 verschillende dingen per dag moet eten. Krijgen dan ook heel veel verschillende groente bij het eten en worden helemaal volgestopt door haar. Glen houdt van vissen en gaat vaak s avonds nog ff uurtje vissen. Optimale tijd hiervoor is tussen 7 en 8. Vaak zitten we eten en dan moet hij vragen of hij mag vissen, wat super hillarische momenten opleverd. Vragen doet hij namelijk niet zelf maar die akermi voor hem. Ik ben de eerste nederlandse student voor hun. Glen wil graag naar amsterdam toe en kan zo dingen over de stad leren.

In het begin vertrek ik nog vroeg naar school, maar donderdag reis ik samen met lionel naar school. Er leuk maar hij wandeld wel erg snel die weg van 20 min de berg op. En dan vraagt hij ook nog of ik sneller wil lopen zodat hij koffie kan halen. Wat een spierpijn had ik hierna. Toch maar weer zelf reizen.

Als je hier reist dan hoef je maar 8 keer te betalen enis de rest van de week gratis. Dus besluit ik met leuke bedoeling vrijdag de ferry naar school te nemen. Alleen vertrekt hij net voor mijn neus en dat wlrdt dus lopen naar de trein. Gelukkig net op tijd voor de les, maar hier is het toch wel normaal om te laat te komen voor de les. Zolang het maar maximaal 15 min is. Maar naar huis toch de ferry kunnen nemen. Met de ferry ben ik in tien minuten thuis vanaf opera house. Wat gaat de ferry snel en is superleuk, mooi uitzicht en lekker genieten van het water en alle indrukken.

Na school proberen we zoveel mogelijk te doen, als we niet de extra lessen volgen. Willen namelijk wel eten in gast, maar hebben dan vaak maar 2 a 2,5 uur om wat te doen. Dinsdag besluiten we om nog rustig aan te doen en gaan alleen naar de supermarkt, maar voor woensdag stond er wat leuks op het programma de chinese tuinen. Super leuk, maar raar om midden in een stad ineens een tuin te hebben. Als we door de tuinen wandelen komen we mensen in chinese klederdracht tegen en gaan ermee op de foto. Vervolgens zien we dat het tien dollar kost om het zelf te doen. Meteen besluiten we dat te doen, superleuk en lachen. Maar wat zijn de hoofddeksel zwaar. Na vet veel fotos van elkaar te hebben gemaakt en andere van ons, besluiten we om ons om te kleden, maar eerst nog van hoofddeksel wisselen voor de foto. Voor de fotos zie facebook en de fotopagina.

Donderdag doen we niet veel, fotos uploaden en plannen maken voor het weekend. En vrijdag willen we het opera house is, maar dat blijkt bijna 25 euro te kosten. Toch iets te duur en besluiten we een rondje op circle quay te lopen en dan rustig aan naar huis te gaan.

Voor zaterdag staat er veel op het programma. Te beginnen met een informatiesession voor werk. Heb een nummer van een straatlantaar gebeld over werk en kon hierdoor naar deze session. Achteraf gezien verspilde tijd. Daarna met joyce door naar the gap met de ferry. Voor de mensen op curacao zijn geweest, the gap is zoiets als de noordkant van curacao. Ontzettend gaaf om te zien, maar wel nare verhalen erover. The gap is namelijk een geliefde plek om zelfmoord te plegen. Overal hangen dan ook linten waar iemand gesprongen is. Daarnaast ontmoeten we mensen uit de omgevingen van the gap die ons leuke dingen over sydney vertellen, zoals extra informatie over the gap zelf en over de sculpturen bij bondi beach. Laten allemaal fotos op ipad zien en maken ook fotos voor ons met ons beide erop.

Daarna gaan we weerterug naar circle quay en eten wat. Genieten van mensen in halloween kostuums en doen een wandeling door de rocks met een tour. Super veel extra informatie gekregen en mensen uit adelaide ontmoet die ons echt aanrade de brigde climb te doen. Schijnt zelfs voor mensen met hoogtevrees super leuk te zijn, had die vrouw zelf namelijk ook. Aandag maar op om de climb te boeken.

Elke zaterdag is vuurwerk in sydney, dus toch maar ff kijken. Echt spectucalaar om te zien en genoegen van een drankje daarna inde buurt kings cross, de uitgaansbuurt van sydney. Met de laatste ferry naar huis en gelijk slapen, volgende dag vroeg op.

Zondag staat er een wandeling van bondi beach naar coogee op de planning. Een wandeling van 2 uurtjes met in het begin een route met sculptuur. Het begin is dan ook super druk en bijna niet vooruit te komen. Maar wat anders dan de sculpturen in nederland. De wandeling is supermooi. Veel leuke strandjes en uitzichtpunten. Normaal kan je in de avond er dolfijnen of walvissen zien, maar vanwege de warmte waren we maar vroeg begonnen. Maar een wandeling van 6 km met veel bergen valt toch zwaarder dan we dachten. Na de hele wandeling zijn joyce en ik dan ook helemaal bekaf. Onze kuiten helemaal verzuurd, maar mooie fotos rijker.

Nu in het gastgezin en op naar de volgende week school. O ja en nog ff het huiswerk van deze week maken, dus maar snel beginnen.

Reacties

Reacties

Ron

Ik lees steeds over school, ben je daar nog verplicht om naar school te gaan? Of doe je dit vrijwillig?

Lieke

Ik volg vrijwillig engelse les voor drie weken om mijn Engels te verbeteren

Ron

Oké tof hoor. Maar is dat Engels Engels of Australisch Engels ? Of zit er geen verschil in....

Lieke

Leren beide, want zit wel degelijk verschil tussen . zo is chips in Engels Engels patat en hier is dat chips zoals we in Nederland hebben. En zo verschillend de uitspraak ook

Ron

Grappig nu alles nog uit elkaar zien te houden. Anders kun je wel eens rare dingen zeggen. ????
Ik wens je nog heel veel plezier and...keep in touch.

pauline

Heerlijk al die positieve verhalen meissie, ik zit helemaal te glimlachen op mijn werk, waar ik ze stiekum zit te lezen. Ik ben super trots op je

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active