Lieke - Australië en Nieuw-Zeeland 2015/2016

Cairns

Eenmaal aangekomen in cairns, zie ik niet veel van de stad de eerste dagen. Nou ja, tot dat joyce aangeboden krijgt op maandag om een vlucht boven het great barrief reef voor de helft van de prijs te kunnen doen. We besluiten dat dit een geweldige deal is om het great barrierf reef vanaf een ander perspectief te kunnen bekijken. We worden om half een opgehaald en naar de luchthaven van cairns gebracht. Daar staan twee piloten en een klein vliegtuigje voor 10 mensen ons op te wachten. Daar krijgen we te horen dat het regent boven het great barrier reef hangt. Toch stappen we vol goede moed het vliegtuig in en stijgen op. Zodra je boven water vliegt kan je het great barrier reef al zien liggen en eerst vliegen we boven green island, een groot eiland in het great barrier reef. Daarna besluit de piloot langs de regen, wat blijkt een charlie bravo storm te zijn te vliegen. Als hij er bijna doorheen wil vliegen, wordt het toch wel ff eng. Zeker als de piloot dan ook nog eens bezig gaat zijn met foto's van de storm te maken. Als we beneden komen zijn we dan ook beide nog opgelucht dat we leven. Een ervaring rijker, maar nee nooit meer een vlucht tijdens stormweer. Toch net wat te gevaarlijk. De dinsdag helaas een saaie dag gehad, online mijn rsa gehaald en naar werk gezocht.

Voor woensdag en donderdag stonden weer trips op het programma. Woensdag varen we naar het great barrier reef om deze vanaf een andere manier te zien, namelijk snorkelend. We hebben al in een deel van het great barrier reef gesnorkeld tijdens de whitsundays, maar snorkelen boven dit gedeelte van het great barrier reef is toch echt veel mooier. De vissen zijn kleurrijker en het koraal beval meer variatie. Daarnaast zijn er een soort van koraal of zeeslang ofzo iets te zien en blauwe zeesterren. We krijgen tijdens deze trip twee keer de gelegenheid om te snorkelen van beide ongeveer 1,5 uur. Hebben dan ook volop kunnen genieten van het koraal en het zeeleven. Toch wel iets wat al jaren hoog op mijn lijst stond.

Donderdag 4 februari staat onze laatste grote activiteit van de oostkust op het programma. We gaan naar de watervallen toe. S morgens vroeg worden we als eerste opgehaald, waarbij een rondje stad wordt gedaan. Toch wat meer van cairns te zien dan hostel en great barrier reef. Als we iedereen hebben, vertrekken we cairns uit richting het noorden. We starten de ochtend met een rit van 1,5 uur en daarna een mooie wandeling bij een plek genaamd boulders. Nou niet echt een plek om te kunnen boulderen, helaas een te hard stromende rivier die hierdoor heen gaat. Na het genieten van deze mooie wandeling doir hdt regenwoud, krijgen we een kop thee en een plakje bananenbrood. Tussen de stops nu zit steeds 20 min of minder. We rijden dan ook naar een josephine falls. Een plek waarbij een mooie waterval te zien is en onderaan gezwomen kan worden. Vervolgens gaan we lunchen. De volgende stop is waarvoor je eigenlijk deze tour doet. We gaan naar de watervallen waar de herbilife commurciel opgenomen is, de milla milla falls. Hier maken we natuurlijk de foto van de welbekende haarstraal met water. Na de waterval gaan we door naar een lookout, waarbij je mooi kan uitkijken naar het landschap tussen twee bergen net ten noorden van cairns. Het landschap hier ijkt erg op het landschap wat we in nieuw zeeland hebben gezien. Vervolgens rijden we door naar de laatste waterval van de dag bij het malanda environmental park. Hier doen we eerst de wandeling waarbij we meerdere schildpadde spotten, we zien er in totaal een stuk of 20. Daarna lopen we naar de waterval zelf, die helaas niet echt te fotograferen was vanwege de snelweg erachter. Daarna gaan we naar een pig tree toe. Dit is een hele grote boom, waarbij een soort boomstrengen doorheen groeien. De laatste stop in een meer, waar je normaal ook schildpadden kan spotten, maar vandaag zagen we alleen maar vissen. Maar de mooiste dieren die we vandaag gespot hebben is toch wel een vogelbek dier. Helaas geen foto van, want mijn batterij hield er mee op. Genoten van de dag.

Vrijdag gaan we naar de markt om goedkoop fruit te kopen. Voor bijna geen geld elke dag een fruitsalade te eten als lunch. Gezond en het fruit is ook nog eens lekker smaakvol en echt goed rijp. Daarna toch nog ff voor werk gezocht. In de omgeving van Cairns niks kunnen vinden, dus maar besloten om alvast naar mijn volgende bestemming te gaan, het westen van australie. Op zondag vlieg ik dan ook naar Perth toe in de hoop daar wel werk te kunnen vinden. Gelijk dan ook maar vluchtboeken. S avonds gaan Joyce en ik na lange tijd weer eens uiteten. Laatste keer was in Auckland dus toch al wel 11 weken geleden. Na het uiteten gaan we naar de nightmarket om voor Joyce de laatste souverniers te shoppen.

Zaterdag genieten we van een rustig dag bij de lagoon en zondag de hele dag maar een beetje hangen bij het hostel en op de luchthaven. Niet echt de meest active dagen. Nu op met de shuttle naar de luchthaven wacht toch mijn vliegtuig vertrekt om 8 uur naar Perth.

Pauline

Leuk verhaaltje weer. Fijn dat jullie zo genoten hebben. Op naar het 2e deel van je reis. Lief v

Fam. Hillege

Hartlijk gefeliciteerd met je verjaardag. Heel veel plezier in Australië. Ik hoop dat je gezellig houd. Gr. Sandra

Lieke

Dankjewel en heb zeker genoten van mijn verjaardag. Ben met een grote groep gaan bbqen en daarna wat wezen drinken.