Lieke - Australië en Nieuw-Zeeland 2015/2016

Magnetic island en trein

Vandaag zijn we teruggekomen van de whitsundays. Voor twee nachten zijn we nog in Airlie Beach en reizen daarna door naar Magnetic Island. In de twee dagen in Airlie Beach heb ik zelf niet veel van de stad gezien. Ik ben namelijk veel bezig geweest met werk zoeken. Toch wel lastiger dan gezegd wordt. Op het nieuws wordt overal gezegd dat er werk zat is in fruitpluk, maar als je belt zitten de meeste al vol of hebben alleen werk voor mannen. Of je belt en zeggen dat ze geen werk voor je hebben. Hopelijk vind ik snel een baantje voor begin februari.

Op de 28ste vertrekken we na een korte nacht naar magnetic island. We staan om half vier s morgens op en wandelen om vier uur in de regen naar de straat. Wachten op de bus schuilend voor de harde regen. De bus brengt ons naar het treinstation waar we onze tas opslaan en vervolgens rijden we door naar de bakkerij. Bij de bakkerij zien we dat de prijzen nog wel mee vallen en besluiten ons dan ook te verwennen op een soort donut. Ik had de aardbeien smaak en Joyce de chocolade. Nadat iedereen zijn broodje/ donut op heeft, gaan we weer terug naar de trein om deze tot Townsville te nemen. In townsville nemen we de ferry naar magnetic island en komen om half een aan bij het hostel op magnetic island. De eerste dag beginnen we rustig aan en doen in de avond mee met de activitiet, kokosnootbowlen. Ben nog verrassend goed erin of gewoon weg stom geluk. Gooi namelijk negen pionen om van de tien.

De volgende dag beginnen we de dag met een koala ontbijt. Om half negen gaan we naar het ontbijt, een buffet met pannekoeken, muffins, bacon, eierenen, vlees, vis en verschillende sappen en yoghurts. Tijdens het onbijt krijgen we verschillende dieren te zien, slangen, lizards, vogels en een koala, welke we mogen vasthouden en mee op de foto. Na het ontbijt lekker ff relaxen. Eind van de middag doen we een wandeling met een groep van zes mensen. Drie nederlandsers en drie canadesen. Als we de weg naar de wandeling wandelen, komen we op een gegeef moment uit op een onverharde weg met veel stenen. Als we dit stukje een tijdje hebben gelopen omhoog denken we aan het eind dat we er al zijn, maar helaas we zijn pas bij het beginpunt van de route. Nog 2 km route te gaan in toch wel eigenlijk te warm weer om te wandelen. Maar genoeg drinken mee en toch het doorzettingsvermogen hebben om hem helemaal te lopen. Onderweg komen we meerdere mensen tegen die totaal niet voorbereid zijn, geen drinken mee, slippers aan en niks van de hele route weten. Maar gelukkig komen we ook voorbereide mensen tegen die aangeven de koalapunten gemarkeert te hebben. Want ja op deze route schijn je vaak later op de middag active wilde koala's te kunnen spotten. We komen op de route dan ook meerdere gemarkeerde delen tegen en spotten in totaal 5 wilde kaola's. Een van de koala's die we zagen was erg jong. Tijdens de rest van de wandeling kan je genieten van verschillende mooie uitzichtpunten en kan een groot deel van magnetic island van bovenaan gezien worden. Na 2,5 uur gewandeld te hebben komen we weer terug bij het hostel en eten gezellig met elkaar. S avonds zou eerst het spel giant jenga plaatsvinden, maar dit ging helaas niet door. Dus gepraat met een belgische jongen en een paar kaartspelletjes gespeeld.

Zaterdagmorgen wakker worden van de warmte. Geen airco of een fan die te smerig is om aan te zetten voel je wel in je kamer. S morgens is de kamer meteen net zo warm als buiten, rond de 35 graden. 'S morgens dan ook op het strand in de schaduw bij horseshoe bay op magnetic island dan ook afgekoeld.

Eind van de middag besluiten we weer een wandeling te gaan. De wandeling van horseshoe bay naar balding bay. Als we aankomen lopen, zien we bij het begin van de route een plaatje van een persoon met een wandelstok, dit geeft aan dat het om een vierde graads wandeling gaat. Maar ja de wandeling van gisteren was dit ook volgens het bordje en op de beschrijving staat een gemiddelde route. Besluiten dan ook gewoon de route te lopen, maar al na een paar minuten komen we er toch echt achter dat het een vierde graads route is die steil omhoog gaat op sommige plekken.

Daarnaast loop je ook nog eens de meeste tijd op rotsen en dan oppassen dat je niet valt, want dan val je meters naar beneden op rotsen. Maar ondanks dat was het een route die leuk was om te lopen. Na 900 meter omhoog lopen komen we bij een splitsing om naar de baai te gaan en lopen vervolgens ongeveer 600 meter naar beneden. Als we beneden zijn komen we op een mooie afgezonderde baai uit, welke tussen twee rotsen ligt. Een van de mooiere baaien in australie. Helaas kan je geen duik nemen zonder stingersuit, dus een zwem slaan we maar ff over. Het teruglopen gaat zoals altijd bij ons sneller, maar toch blijft het nog een uitdaging op de rotsen te lopen die best hoge stappen hebben en redelijk steil omhoog gaan in toch wel een temperatuur van 35 graden of hoger. De warmte is nog niet eens het ergste, maar vooral de hoge luchtvochtigheid zorgt ervoor dat het net lijkt of je een douche heb gehad als je terugkomt. Maar helaas is het zweet, wat je de hele weg steeds maar blijft proeven in je mond. Na deze vermoeiende maar mooie wandeling van 2 uur trakteren we ons dan ook op een ijsje.

Zondag worden we vaker om half zeven. Om 7.20 zouden we de bus terug naar de ferry nemen. Helaas horen we het uitchecken al dat de trein voor vanmiddag een vertraging heeft van 2,5 uur. Lekker begin van de dag, dan maar wachten en later de bus hebben. Onder het wachten overwegen we meerdere optie qua bezigheden voor de rest van de week. Door de vertraging zou het camp van vanavond naar een dag later verplaatst worden en hierdoor zouden we vele reisdagen hebben en een hele dag in Tully zitten. Tully is een kleine plaats waar je mooi kan wandelen, maar dan moet wel iedereen mee willen wandelen, anders is het namelijk te gevaarlijk. Uit deze overweging besluiten we de reisdagen korter te maken en van magnetic island in een keer met de trein naar Cairns te gaan. Toch wel wat beter dan 2,5 dag te verspillen aan reizen. Hierdoor ook meer tijd om werk te zoeken in Cairns. Maar ja uiteindelijk hebben de bus van Magnetic Island om tien uur en zijn we bij het treinstation om 11 uur. Wachten daar nog bijna een uur en dan eindelijk in de trein. Die helaas ook meerdere keren stilstaat onderweg in de midden of nowhere. Gelukkig hebben we een voedselvoorraad voor een weeshuis bij ons en komen de lang dag dan ook wel door. Maar ja niet het leukste om te reizen en dan ook nog eens zoveel vertraging en wachttijden te hebben.